آموزش پردازش ابری به رشته های فنی وحرفه ای کشور افزوده شد
نکسترو: استانداردهای شایستگی شغل مهندس پردازش ابری شامل تکنسین ابری و مهندس پردازش ابری زیر نظر سازمان فنی وحرفه ای کشور و با همکاری تخصصی آروان کلاد به سرفصل های آموزشی کشور افزوده شد.
به گزارش نکسترو به نقل از روابط عمومی سازمان فنی وحرفه ای، این استانداردها که بعد از تطبیق با شاخصهای جهانی در لیست شایستگی های شغل مهندسی ابری، قرار گرفته، هم اینک در وبسایت سازمان فنی وحرفه ای با کدهای ۳۵۱۲ و ۲۵۱۲ در دسترس دانش پذیران است. فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، در رابطه با ی فرایند این استانداردسازی اظهار داشت: «ما با همکاری آروان کلاد، موفق شدیم که بر مبنای شیوه نامه ی تدوین استانداردهای ارزشیابی و شایستگی حرف، مشاغل و طبقه بندی استاندارد بین المللی مشاغل (ISCO-۰۸)، دو عنوان شغلی تکنسین پردازش ابری و مهندس پردازش ابری و ۶ عنوان استاندارد شایستگی در حوزه ی پردازش ابری را شناسایی و کدگذاری کنیم؛ از این میان، دو مجموعه استاندارد شایستگی و ارزشیابی تدوین شده و سایر استانداردهای این رشته هم درحال تدوین است». هم چنین محمد رهنمافرد، نماینده ی آموزشی آروان کلاد که در تعریف این رشته ها و تطبیق آنها با استاندارد جهانی، مشارکت داشته از منظری دیگر به اهمیت این استانداردها اشاره کرد؛ به نقل از او، برای تعریف این استانداردها، معتبرترین شاخصهای جهانی از کشورهای توسعه یافته، مطالعه شده است و به این علت «دانش پذیران می توانند پس از گذراندن این دوره ها، بعنوان تکنسین حوزه ی فناوری ابری، نه تنها در ایران، بلکه در سخت گیرانه ترین کمپانی های کلاد دنیا هم دانش موردنیاز برای شغل های مرتبط را داشته باشند». کاری ملی برای دسترس پذیری عمومی به محتوای استاندارد بین المللی منصوری، در رابطه با ی ضرورت تعریف این سرفصل ها در سازمان آموزش فنی وحرفه ای، این گونه توضیح داد: «سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بر مبنای اسناد بالادستی، [قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی وحرفه ای و مهارتی، چارچوب ۸ سطحی صلاحیت حرفه ای ملی کشور، استانداردهای بین المللی (ای سکو ۲۰۰۸ و ای سکو ۲۰۱۱)] و با استفاده از مطالعات تطبیقی و تجربیات کشورهای پیشرو در حوزه ی مهارت آموزی، برای ایجاد بستری بر پایه ی نظام واحد (واحدهای آموزشی شایستگی محور) اقدام نموده است. از مزایای این رویکرد، میتوان به انعطاف پذیری در حوزه ی اجرای آموزش های مهارتی، تجمیع واحدهای شایستگی در چارچوب بسته های شغلی متنوع و استفاده از واحدهای شایستگی در راه توسعهی حرفه ای اشاره کرد». منصوری، هم چنین در رابطه با ی اهمیت ایجاد فرصت آموزش، مطابق با تکنولوژی، این گونه همکاریهای صنعت و آموزش در کشور را یکی از مهم ترین نمونه های حرکت در راه پیشرفت های روز دنیا دانست و اظهار داشت: «در این نوع فعالیتها، تلاش می نماییم که فاصله ی یادگیری مهارت تا ورود به بازار کار را کم نماییم. بعلاوه، همه ی این موارد را باید در کنار اهمیت ایجاد بستر بومی و فراگیری آموزش ها بررسی کرد؛ چونکه هرچه بسمت آموزش عمومی و دسترس پذیری آموزشی برای جوانان کشورمان قدم برداریم، در راه یک کار ملی گام برداشته ایم».
منبع: نكسترو
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب