نکسترو

نتایج موفقیت آمیز آزمایش داروی جدید سرطان سینه

نتایج موفقیت آمیز آزمایش داروی جدید سرطان سینه

نکسترو: یک داروی جدید (تراستوزوماب دروکستکان) نتایجی امیدوارکننده در افزایش طول عمر بیماران دچار سرطان سینه نشان داده است.


به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه هندوستان تایمز، محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در آلمان یک داروی جدید را آزمایش کردند که طول عمر بیماران دچار سرطان سینه، خصوصاً آن هایی که متاستاز مغزی (گسترش تومور به مغز) دارند، را بصورت شایان توجهی می افزاید. متاستاز مغزی به طور معمول در بیماران دچار سرطان سینه پیشرفته HER۲ مثبت مشاهده می شود.
HER۲ (گیرنده نوع ۲ فاکتور رشد اپیدرمال انسانی) یک پروتئین است که روی سطح سلول های سرطانی قرار دارد و نقش مهمی در رشد و تکثیر سلول ها ایفا می کند. در سرطان سینه، تکثیر بیش از اندازه HER۲ منجر به رشد سریع تر و تهاجمی تر تومورها می شود. حدودا ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد سرطان سینه HER۲ مثبت هستند.
برای درمان چنین بیمارانی از رادیوتراپی و جراحی استفاده می شود؛ ولی احتمال کمی وجود دارد که تا چند سال بعد زنده بمانند. حالا یک گروه بین المللی از محققان به سرپرستی پروفسور نادیا هاربِک (Nadia Harbeck)، مدیر مرکز پستان در بیمارستان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، یک داروی جدید را در مطالعه بالینی بررسی نموده اند.
نتایج به دست آمده از مطالعه بالینی عالی بود و با بهره گیری از داروی جدید طول عمر بیماران بطور شایان توجهی بیشتر می شود.
۵۰ درصد از بیماران دچار سرطان سینه پیشرفته و نشانگر بافتی HER۲ به متاستازهای مغزی مبتلا می شوند که تا حالا درمان موفقیت آمیز با دارو برای این بیماران ممکن نبوده است؛ برای اینکه سد خونی مغزی اغلب از نفوذ مواد فعال به مغز جلوگیری می کند. بدین سبب داروهای جدید لازم است.
یکی از این مواد فعال، ترکیب آنتی بادی- دارویی (ADC) به نام تراستوزوماب دروکستکان است. تراستوزوماب یک آنتی بادی است که بعد از تزریق به بدن، دقیقاً به پروتئین HER۲ متصل می شود. ماده فعال دروکستکان سلول های سرطانی را می کشد و در بافت تومور فعال است.
به طور کلی، هاربک تأیید می کند این ترکیب آنتی بادی- دارویی قابلیت زیادی برای درمان سرطان سینه دارد.


1403/07/18
09:49:57
5.0 / 5
96
تگها: دانشگاه , محقق
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد