نکسترو

تحریک مغناطیسی عمیق مغز راه جدیدی برای درمان افسردگی

تحریک مغناطیسی عمیق مغز راه جدیدی برای درمان افسردگی

به گزارش نکسترو، شماری از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که درمان از راه تحریک مغناطیسی عمیق مغز می تواند در آینده بیماران افسرده ای را بهبود بخشد که به داروهای ضد افسردگی جواب نمی دهند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سای تک دیلی، دانشمندانی از دانشگاه هلسینکی و استنفورد درحال پالایش روش هایی هستند که می تواند به شخصی سازی درمان هایی برای افسردگی در آینده منجر شود.
داروهای ضدافسردگی برای تمام بیماران مبتلا به افسردگی مفید نیست. تحقیقات جدید پیشرفت هایی را در یک رویکرد جدید نشان داده است. این رویکرد جدید تحریک مغناطیسی عمیق مغز (TMS) برای درمان افسردگی است. این روش متفاوت از شوک مغزی (electroconvulsive therapy / ECT) و یکی دیگر از راهکار ها برای درمان افسردگی است.
محققانی از دانشگاه های استنفورد و هلسینکی در این خصوص تحقیق کردند که کدام عوامل در هدف گرفتن تحریک مغناطیسی عمیق مغز بر پاسخ های الکتریکی مغز تأثیر می گذارند. آنها در همین ارتباط، رفتار یک نشانگر خاص الکتروفیزیولوژیک را بررسی کردند. این نشانگر می تواند به صورت بالقوه در آینده بعنوان یک نشانگر زیستی برای سنجش تاثیرگذاری درمان تحریک مغناطیسی به کار رود و از این طریق به طراحی و تنظیم این درمان کمک نماید.


یوها گوگالسکی محقق پسادکترا از استنفورد اظهار داشت: تحریک مغناطیسی یک درمان موثر برای بیمارانی است که افسردگی آنها با دارو تخفیف پیدا نمی نماید. اما هم اکنون در حدود نیمی از این بیماران کمک زیادی از روش نمی گیرند. نشانگر زیستی که ما مطالعه کردیم می تواند به پیشبینی این مسئله کمک نماید که چه کسانی از این درمان سود خواهند برد. در آینده همینطور طراحی خاص و شخصی سازی این درمان هم احیانا امکان پذیر خواهد شد.
تحریک مغناطیسی الان به برخی افراد برای کاهش افسردگی کمک می نماید اما به قول گوگالسکی، میزان اثرگذاری این درمان روی افراد متفاوت می باشد و درمان های طراحی شده دقیق تر امکان دارد به نتایج بهتری منجر شود.
به گفته این محقق، آن چه باعث اهمیت این مطالعه جدید می شود اینست که نقشه برداری دقیق از پاسخ های الکتریکی قشر پیش پیشانی مغز (prefrontal cortex) تا پیش از این انجام نشده است. محققان امیدوارند در آینده میزان تاثیرگذاری روش تحریک عمیق مغناطیسی مغز از راه اندازه گیری پاسخ های الکتریکی در زمان درمان قابل نظارت باشد.


1403/04/22
16:30:33
5.0 / 5
289
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد