اخلاق در پژوهش؛ سه سال پس از قانون مند شدن،
کرونا و تاثیر آن در تخلفات پژوهشی
به گزارش نکسترو معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه با افزایش تعداد پژوهشگران و پژوهشگران، تزاحم در مسائل پژوهشی نیز بالاتر می رود، اظهار داشت: قسمتی از تخلفات پژوهشی ناشی از عدم آگاهی پژوهشگران است و جلوگیری از این نوع تخلفات نیاز به فرهنگ سازی دارد.
دکتر بابک شکری در گفت و گو با ایسنا، درباره پرونده های کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: از تابستان ۱۴۰۰ باتوجه به مصوبه وزارت علوم، کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه به کارگروه اخلاق در پژوهش تبدیل شد و در مقایسه با سال قبل شاهد بودیم که امسال تعداد پرونده های تخلفات کمی بیشتر شده است.
وی این افزایش را اجتناب ناپذیر دانست و توضیح داد: بطور کلی با افزایش تعداد پژوهشگران و پژوهشگران، تزاحم در مسائل پژوهشی نیز بالاتر می رود. فرض کنید که در یک خیابان تعداد ماشین ها و تردد آنها کم است، تزاحم نیز کم تر می شود، ولی وقتی تعداد بیشتر می شود، تزاحم و برخوردها بیشتر می شوند. به همین دلیل از سالهای قبل نیز مشخص بود که بالا رفتن تعداد پژوهشگران و پژوهشگران، تبعات خاص خودش را خواهد داشت و این مساله اجتناب ناپذیر است، بااینکه که شرایط همه گیری کرونا نیز بی تاثیر نبوده است.
تخلفاتی که به خاطر عدم آگاهی اتفاق می افتند
شکری، قسمتی از تخلفات پژوهشی را ناشی از عدم آگاهی پژوهشگران دانست و اظهار داشت: جلوگیری از این نوع تخلفات نیاز به فرهنگ سازی دارد و دانشگاه موظف است که افراد را با این موارد آشنا کند و این کار در حال انجام می باشد. تعدادی از موارد که بصورت مرزی و ناشی از ناآگاهی است، امیدواریم در طولانی مدت و با فرهنگ سازی و آگاه سازی، کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه طی دوره کرونا و تاثیر آن در افزایش تخلفات، اظهار داشت: نبود اجتماع علمی در این خصوص موثر است و انتقال اطلاعات بخوبی بین افراد صورت نمی گیرد، بنا بر این ممکنست تخلفات ناشی از ناآگاهی، افزایش یابد. یکی از تبعات عدم حضور دانشجویان این است که آنها نتوانستند با رفتارهای معتبر حرفه ای علمی به سبب عدم حضور در محیط، آشنا گردند.
قرار دادن یک واحد الزامی اخلاق در پژوهش برای دانشجویان
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به تدوین دستورالعمل توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه اشاره نمود که هدف آن آشنایی این دانشجویان با مفاهیم اساسی مورد نیازشان در حوزه هایی مانند اخلاق پژوهش، مهارت حل مساله، HSE، علم سنجی، اخلاق زیستی و تجاری سازی و.... است و توضیح داد: این مفاهیم بصورت واحدهای درسی مجازی ارائه می شود و گذراندن آنها الزامی است.
منبع: nextru.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب