طرح های تحقیقاتی علوم انسانی صاحب TRL شدند
مدیر نوآوری و کاربردی سازی پژوهش های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تدوین طرحی برای سطح بندی تحقیقات حوزه علوم انسانی آگاهی داد.
به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا دکتر الهام ابراهیمی امروز در وبینار تجارب و الگوهای موفق دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت، یکی از فاکتورهای ارزیابی طرح های فناورانه را TRL یا سطح فناوری دانست و اضافه کرد: این شاخص بیشتر برای طرح های فناورانه کاربرد دارد، ولی مصداقی برای دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی ندارد و این در حالیست که جامعه به دستاوردهای تحقیقاتی حوزه علوم انسانی نیازمند است.
وی نمونه نیازمندی های جامعه به مطالعات علوم انسانی را در زمینه های سالمندی، تاب آوری، انتخابات، مسؤولیت اجتماعی، سیاستگذاری، آینده پژوهی، فلسفه و هنر و مدیریت و تدوین استراتژی دانست و اظهار نمود: بر این اساس ما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مبادرت به مطالعاتی برای تعریف شاخص هایی جهت ارزیابی طرح های تحقیقاتی حوزه علوم انسانی کردیم و در این راستا مفهوم "کاربردی" را جایگزین مفهوم "تجاری سازی" کردیم.
ابراهیمی با اشاره به اسناد بالادستی برای ارتقای اساتید، با تاکید بر این که این اسناد بر تولید دانش فنی، اختراعات، اکتشافات و تولید محصول تمرکز دارند، افزود: این موارد برای رشته های در رابطه با علوم انسانی مصداق ندارد، بدین جهت در یک سال و نیم گذشته در مجمع پژوهشگاه های کشور، هسته کاربردی سازی پژوهش های علوم انسانی افتتاح شد.
مدیر نوآوری و کاربردی سازی پژوهش های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی هدف از راه اندازی این هسته را بیان تجارب پژوهش های این حوزه در زمینه های ارتباط با صنعت دانست و اضافه کرد: این هسته مؤلفه های تاثیرگذاری علوم انسانی در رابطه با جامعه و صنعت را اعلام می کند تا در شبکه پژوهشگاه های علوم انسانی هم افزایی ایجاد شود.
وی با تاکید بر این که ما در این تحقیقات مبادرت به معادل سازی TRL برای تحقیقات حوزه علوم انسانی کردیم، اشاره کرد: ولی با اجرای آن مشاهده کردیم که طرح های این حوزه تا سطح ۶ بیشتر پیش نمی رود؛ بدین جهت در رویدادهای بزرگی مانند نمایشگاه فن بازار، طرح های این حوزه هیچ وقت انتخاب نمی شوند. بدین جهت ما برای اصلاح آن، طرح نقش علوم انسانی در علوم را مطرح کردیم و در آن در اجرای طرح های علوم انسانی، اثرات آنها در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
ابراهیمی تصریح کرد: طرح سطح بندی یا TRL طرح های حوزه علوم انسانی تدوین و به وزارت علوم ارسال شده است و امیدواریم با کمک کمیته ای که دراین زمینه تشکیل شده است، این طرح در بخشنامه های ارتقا برای اساتید علوم انسانی مد نظر قرار گیرد.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب