نکسترو

فضاپیمای هرا اروپا به تحقیقات صحنه جرم می رود

فضاپیمای هرا اروپا به تحقیقات صحنه جرم می رود

نکسترو: فضاپیمای «هرا» سازمان فضایی اروپا قرار دوشنبه پیش رو (16 مهر) پرتاب خواهد شد و ماموریت آن بازرسی از میزان خسارت وارد شده ازطریق یک فضاپیمای «ناسا» در برخورد با سیارک است.


به گزارش گروه علمی ایرنا از فیز، در یک صحنه و رویداد مشابه داستان های علمی، یک فضاپیمای ناسا در سال ۲۰۲۲ در فاصله حدود ۱۱ میلیون کیلومتری از زمین بطور عمدی با سیارک موسوم به دیمورفوس (Dimorphos) برخورد کرد. این فضاپیمای برخورد کننده که به اندازه یک یخچال بود و در ماموریت آزمایش تغییر مسیر سیارک دارت (DART) از آن استفاده شد، توانست مسیر حرکت این سیارک را تغییر دهد.
آزمایش نشان داد این ایده اجرائیست و بشر در مقابل سیارک هایی که بطور بالقوه می توانند درآینده زمین را نابود کنند، بی دفاع نیست. اما مسائل زیادی درباره ی این برخورد همچنان نامعلوم است همچون این که چه میزان خسارت وارد شد و سیارک مزبور قبل از این که مورد به هدف خوردن قرار گیرد دقیقا چه شکلی بود.


از این رو، سازمان فضایی اروپا در نظر دارد فضاپیمای هرا را به سمت سیارک یاد شده اعزام کند که با انجام تحقیقات صحنه جرم به جزییات بیشتری نائل شود به این امید که مشخص شود زمین چگونه می تواند به بهترین شکلی سیارک های تهدیدآمیز را دور کند.
این فضاپیما مقرر است دوشنبه (۱۶ مهر) با یک راکت «فالکون۹» شرکت اسپیس ایکس از «کیپ کاناورال» در ایالت فلوریدا آمریکا پرتاب شود؛ اما یک اشکال فنی ممکنست تاریخ پرتاب را به تاخیر اندازد. پنجره فرصت پرتاب تا ۲۷ اکتبر گشوده خواهد بود. هرا مقرر است سال آینده از کنار سیاره مریخ پرواز کند و سپس در دسامبر ۲۰۲۶ (آذر/ دی ۱۴۰۵) به سیارک دیمورفوس برسد و تحقیقات ۶ ماهه خودرا شروع کند.


این درحالی است که طبق برآوردها، یک سیارک با طول بالاتر از یک کیلومتر در حدود هر ۵۰۰ هزار سال به زمین به هدف خوردن می کند و می تواند فاجعه ای در مقیاس نابودی دایناسورها بوجود آورد. بیشتر این اجرام آسمانی از منطقه کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری می آیند. تقریباً همه سیارک های با طول بیش از یک کیلومتر برای دانشمندان شناخته شده هستند و انتظار نمی رود هیچکدام از آنها در یک قرن آینده خطری برای زمین ایجاد کنند.



منبع:

1403/07/15
12:18:37
5.0 / 5
124
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد