نکسترو

پیشنهاد ایران به بریکس برای خروج اینترنت از انحصار غرب

پیشنهاد ایران به بریکس برای خروج اینترنت از انحصار غرب

به گزارش نکسترو، سن پترزبورگ: نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مستقل برای همکاری در حوزه جایگزینی زیرساخت های جدید و تحریم ناپذیر با اینترنت و سخت افزارها، سامانه ها و پلت فرم های آمریکایی را خواهان شد.


به گزارش نکسترو به نقل از ایرنا، علی اکبر احمدیان که در جمع مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس در سن پترزبورگ سخن می گفت، با انتقاد از رویکرد آمریکا و متحدان این کشور در تضعیف حاکمیت ملی کشورهای مستقل با استفاده از انواع فناوری ها همچون فناوری ارتباطات سایبری و شبکه های اجتماعی، اقدام عملی کشورهای عضو بریکس را در مقابله با این رویکرد خواهان شد.
وی اشاره کرد: از مهم ترین چالش ها در عرصه امنیت فناوری و سایبری انحصار اینترنت سخت افزارهای حیاتی و برخی نرم افزارها و سخت افزارها، سامانه ها و پلت فرم های اینترنتی غربی بویژه آمریکایی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، همکاری در حوزه هوش مصنوعی را نیز از چارچوب های مناسب همکاری مشترک بین کشورهای عضو بریکس و دیگر کشورهای مستقل یاد کرد.
ایشان سپس ضمن اشاره به وجود شکاف دیجیتال و فقدان پیوند زیرساخت های فناوری بین کشورهای عضو بریکس بر اهمیت همکاریهای این کشورها برای ایجاد پلت فرم های مشترک تاکید کرد.


بیم تهدیدات سایبری

رییس هیأت ایرانی در اجلاس مقامات عالی رتبه بریکس اشاره کرد: از مهم ترین تهدیدات امنیتی معاصر در حوزه بین المللی، امنیت اطلاعات بویژه در فضای سایبری است که در این عرصه نیز بیم بهره برداری عناصر و گروههای تروریست به شدت وجود دارد.
وی اشاره کرد: ما هشدار می دهیم که تروریسم سایبری ازجمله تهدیدات آینده ی همه ی ما خواهد بود و حل آن نیازمند همکاری و مشارکت جمعی اعضاء بریکس و سایر کشورهاست به ویژه که جنبه های روانی تروریسم سایبری می تواند مخرب تر از تروریسم در فضای واقعی باشد. برای اینکه می تواند امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی و حتی امنیت ملی کشورها را با مخاطره جدی مواجه نماید.
احمدیان اظهار داشت: تروریست ها از شبکه های اجتماعی با پیام رسانه ای برای جذب نیرو با هماهنگی عملیاتی و میدانی بهره می گیرند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل جرم نقل و انتقالات مالی آنها با رمزارزها و بوسیله بلاک چین تسهیل شده است.
وی تصریح کرد: حالا مرز بین صحنه نبرد و عرصه زندگی عادی شهروندان از بین رفته و یک دوگانه بین امنیت جامعه و حفظ حریم خصوصی شکل گرفته است که این وضعیت تامین امنیت شهروندان و امنیت ملی همه ی ما را پیچیده کرده و ضرورت همکاری جمعی اعضاء بریکس را دو صدچندان می کند.

تشکیل باشگاه کشورهای ضد تحریم شتاب گیرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امنیت اقتصادی و امنیت غذایی در دنیا با وجود شعارهای تجارت آزاد جهانی در سالهای اخیر از طرف آمریکا و متحدان این کشور به شدت تهدید می شود و تحریم اقتصادی به عنوان ابزار سیاسی و تهاجمی مورد بهره برداری قرارگرفته است.
وی ادامه داد: برای مقابله با استفاده از اقتصاد و تهدید اقتصادی و قضایی به عنوان یک سلاح پیشنهاد می کنم که تشکیل باشگاه کشورهای ضد تحریم سرعت یابد و سازوکارهای عملی هماهنگ برای مقابله با تحریم دنبال شود.
رییس هیأت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مقام های عالی رتبه بریکس همین طور پیشنهاد کرد که اقدامات امنیت ساز در عرصه مالی که بر روی آن توافق کلی نیز وجود دارد با سرعت بیشتر و زمان بندی در دستور کار قرار گیرد.
قطع وابستگی سیستم مالی کشورهای عضو بریکس به دلار انجام مبادلات بانکی با ارز های ملی، راه اندازی هرچه سریع تر پلت فرم ها و پیامرسان های بانکی مشترک بین اعضاء بریکس و ایجاد شبکه بانکی مشترک برپایه فناوری بلاک چین و رمز ارزها از نکات مورد تاکید احمدیان در این خصوص بود.
وی همین طور ایجاد نهادهای نظارتی مالی و مقابله با پول شویی مستقل غیر وابسته و غیرسیاسی از طرف کشورهای مستقل جهان همچون بریکس را خواهان شد و اظهار داشت: این اقدامات می تواند مقدمه ای برای الگوی جامع تجاری مالی بریکس باشد.

کمیسیون مشترک امنیت و سلامت غذایی بریکس تشکیل شود

احمدیان با تاکید بر اهمیت ترسیم نقشه راه مشترک بریکس در عرصه امنیت اقتصادی و سلامت قضایی اظهار داشت: پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران ایجاد کمیسیون مشترک امنیت و سلامت غذایی بین کشورهای عضو است که درمجموع از امکانات بسیاری در این عرصه برخوردار می باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان عالی رتبه امنیتی کشورهای بریکس همین طور پیشنهاد تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در عرصه های صلح و امنیت بین الملل را برای مقابله با تهدیدات مشترک جهانی ارائه نمود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بنا بر گزارش دیگری، احمدیان در این جلسه اعلام نمود که جمهوری اسلامی ایران از هرگونه طرح صلح مورد توافق بین روسیه و اوکراین مانند ابتکار چین و برزیل حمایت می کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
رئیس هیأت ایرانی در اجلاس مقامات عالی رتبه امنیتی بریکس از مقامات این کشورها خواست که به هر نحو ممکن برای پایان دادن به ظلم و جنایت رژیم غاصب صهیوستی کمک کنند. (اینجا بخوانید)
نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس روز چهارشنبه با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه انجام شد.
علاوه بر ایران، مقامات برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و اتیوپی به عنوان اعضاء گروه بریکس در این جلسه سه روزه شرکت کرده اند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه در اولین روز سفر خود با دبیر شورای امنیت ملی روسیه، دستیار ویژه پوتین در همکاریهای بین المللی، معاون نخست وزیر صربستان و وزیر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی درباره ی ارتقای همکاریهای دوجانبه و چندجانبه در سطح بین المللی گفت و گو کرد.
وی همین طور روز چهارشنبه با دستیار ویژه رییس جمهور برزیل و همین طور مشاور امنیت ملی هندوستان بصورت دوجانبه دیدار داشت.
این اجلاس روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ به کار خود پایان می دهد.

درباره بریکس

سنگ بنای گروه اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نهاده شد.
در سال ۲۰۰۹، اولین اجلاس سران چهار کشور "بریک" (برزیل، روسیه، هند و چین) در یکاترینبورگ (روسیه) انجام شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت وگوها و همکاریهای منسجم، فعال، عمل گرا، باز و شفاف را نه فقط به نفع کشورهای درحال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می نماید، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" افزوده شد.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رییس جمهور این کشور اعلام نمود که اعضاء این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رییس جمهوری جدید آرژانتین بعد از آن اعلام نمود که کشورش به این گروه نمی پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در اینباره اظهار داشت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی نماییم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره ی این مساله چه نتیجه گیری خواهند کرد.
کشور روسیه به عنوان رییس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی نموده است.
در بین اعضاء جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. بگفته کنستانتین کاساچف نایب رییس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان درحال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.



منبع:

1403/06/25
15:35:52
5.0 / 5
39
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد