نکسترو

موشک مافوق صوت فولادی چین جدید ترین فناوری ساخت تسلیحات دوربرد

موشک مافوق صوت فولادی چین جدید ترین فناوری ساخت تسلیحات دوربرد

به گزارش نکسترو، گروهی از دانشمندان چینی اعلام نمودند روشی برای ساخت موشک مافوق صوت با مخروط دماغه فولادی یافته اند؛ این شیوه گامی بزرگ در کاربرد فناوری در ساخت تسلیحات به شمار می آید.


به گزارش نکسترو به نقل از خبرگزاری ایرنا، رسانه ها در ایام گذشته اعلام کردند، محققان چینی در انستیتوی فناوری پکن، ماه گذشته از طرحی برای ساخت یک موشک ضد کشتی مافوق صوت (هایپرسونیک) رونمایی کرده اند.
این طرح بخشی از پوسته کلاهک موشک در قسمت پیشین را نشان داده است که از یک فولاد ضد زنگ با استقامت بالا ساخته شده است.
فولاد در دمایی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد (۲۱۹۰ فارنهایت) آغاز به ذوب شدن می کند، اما دماغه یک سلاح مافوق صوت به علت گرم شدن توسط اتمسفر می تواند در پرواز به دمای ۳ هزار درجه برسد.
این گروه می گویند موشک آنها برای رسیدن به سرعت ۸ ماخ (هشت برابر سرعت صوت) طراحی شده است و این طرح یک گام کلیدی در پیشرفت فناوری حفاظت حرارتی به حساب می آید.
اساس این طرح استفاده از یک ماده ارزانقیمت در جهت راهبرد ارتش چین برای پایین نگه داشتن هزینه ها در مسابقه تسلیحاتی مافوق صوت با آمریکا و روسیه است.
این گزارش اعلام نکرده است که موشک در چه مرحله ای قرار دارد یا این که آیا آزمایش شده است یا خیر؟


برنامه چین برای کاهش هزینه در مقابل شکست آزمایش های گران قیمت آمریکا
در آمریکا، آلیاژهای تنگستن معمولا برای قسمتهایی از یک وسیله نقلیه مافوق صوت که بیشترین گرما را دارند استفاده می شود؛ تنگستن دارای نقطه ذوب بالای ۳۴۰۰ درجه است اما یک فلز کمیاب، گران قیمت و سنگین محسوب می ود که چشرکت های چینی ۸۵ درصد از تولید جهانی آنرا در اختیار دارند. آلیاژهای تنگستن هم انرژی حرارتی زیادی را انباشته می کنند و تحقیقات کنگره ایالات متحده در سال گذشته، حفاظت حرارتی ناکافی را دلیل اصلی شکست آزمایش های تسلیحات مافوق صوت آمریکا اعلام نمود.
گروه پژوهشی چینی ماه گذشته در مقاله ای در یک ژورنال علمی نوشت، یک موشک مافوق صوت فولادی بدون فناوری پیشرفته حفاظت حرارتی با حداکثر سرعت خود بیشتر از ۲۰ ثانیه دوام نمی آورد اما موشک آنها طوری طراحی شده است که بعد از پرتاب در بالای جو شلیک شود، سپس در ارتفاع ۳۰ تا ۲۰ کیلومتری (۱۸ تا ۱۲ مایلی) به سمت کشتی هدف فرود آید.
پس از ۱۸ ثانیه سفر با سرعت ۸ ماخ، دمای داخل کلاهک می تواند به ۳۰۰ درجه برسد که برای ذوب فولاد کافی نیست، اما می تواند سبب مشتعل کردن عامل انفجاری باشد، به قول این تیم، افزودن یک لایه محافظ حرارتی روی پوسته فولادی می تواند مشکل را حل کند.
آن ها پیشنهاد استفاده از یک سرامیک با دمای ذوب فوق العاده بالا را مطرح نمودند که می تواند دمای ۳ هزار درجه را تحمل کند، این بخش سرامیکی باید یک لایه ۴ میلی متری مانع محافظ را تشکیل دهد. لایه زیر آن و متصل به پوسته فولادی یک لایه ۵ میلی متری ایروژل وجود دارد که بعنوان یک عایق حرارتی برای حفظ دمای عامل انفجاری در حدود ۴۰ درجه در طول پرواز با سرعت بالا عمل می کند. این ساختار می تواند مسائل در ارتباط با گرمایش آیرودینامیکی که کلاهک های مافوق صوت با آن مواجهند را برطرف و ایمنی حرارتی مواد منفجره داخلی را در طول پرواز تضمین کند.


توسعه تسلیحات با هدف جلوگیری از درگیری در دریای جنوبی چین
گفته می شود ارتش آزادیبخش خلق چین در پاسخ به هرگونه مداخله نظامی آمریکا در دریای جنوبی چین یا تایوان، استفاده از سلاح های مافوق صوت را برای حمله به گروههای مهاجم نظیر ناو هواپیمابر، پایگاه های نظامی خارج از مرزهای آمریکا و تأسیسات آمریکایی مانند ایستگاه های رادار را قصد دارد.
برخی مطالعات نشان داده اند که تعداد کمی موشک های مافوق صوت برای خنثی کردن حمله یک گروه ناو کافی است اما ارتش چین محافظه کارتر بوده و تخمین می زند که در نبرد واقعی به تعداد قابل توجهی موشک های جدید برای انهدام یک هدف نیاز است، این مورد سبب می شود که هزینه ها به عامل اثرگذاری در مسابقه توسعه سلاح های مافوق صوت تبدیل گردد.
آمریکا پارسال قیمت یکی از موشک های آزمایشی گلاید خویش را تا ۴۱ میلیون دلار آمریکا تعیین کرد که یک سوم گران تر از یک موشک بالستیک با همین برد است.
چین هزینه تسلیحات مافوق صوت خویش را فاش نکرده است، اما طبق گزارش ها، بعضی از آنها به شکل انبوه تولید و جهت استفاده در پرتابگرهای متحرک، کشتی های جنگی و بمب افکن ها مستقر شده اند.
ارتش چین بعنوان بخشی از برنامه اصلاحات و نوسازی درحال انجام خود، به دنبال کاهش هزینه محصولات نظامی با اجبار تأمین کنندگان به استفاده از فناوری های تولیدی کشور و صرفه جویی در مقیاس بزرگ بوده است.
یکی از نمونه ها متد جدیدی برای ساخت آئروژل کاربید سیلیکون است که توسط دانشمندان چینی توسعه یافته، به این مفهوم که میتوان آنرا با حدود یک صدم هزینه و با سرعت ده برابر تولید کرد.
رقابت تسلیحاتی ابرقدرت ها در تولید موشک مافوق صوت
سلاح های مافوق صوت هم اکنون مبحث مهمی هستند و چندین کشور برای توسعه نسخه های ارزانقیمت آن رقابت می کنند. جایگزینی تنگستن با فولاد، تولید موشک های ارزان قیمتی را امکانپذیر می کند که می توانند به شکل انبوه تولید شوند و به سادگی مورد استفاده قرار گیرند.
چین در کنار روسیه، چندین موشک مافوق صوت را در زرادخانه خود دارد. آمریکا هم درحال کوشش برای دستیابی به یک موشک مافوق صوت است اما پروژه های آنها نتایج مورد انتظار را به همراه نداشته است. در غرب، فرانسه با آزمایش موفقیت آمیز وی مکس (Vmax) در سال ۲۰۲۳ پیشرفت قابل توجهی در توسعه یک وسیله نقلیه مافوق صوت داشت و گمان می رود چین در رقابت برای توسعه تسلیحات مافوق صوت از سایر کشورها جلوتر بوده و قصد داشته باشد نتیجه آزمایشات را به تولید انبوه برساند.



منبع:

1403/06/18
10:09:37
5.0 / 5
75
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
سایت نکسترو
nextru.ir - مالکیت معنوی سایت نكسترو متعلق به مالکین آن می باشد