معاون دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تاكید كرد
ضرورت مشارکت هر چه بیشتر نیکوکاران در کارهای تحقیقاتی
نکسترو: به گزارش نکسترو، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: اگر افراد جامعه و نیکوکاران از پروژه های تحقیقاتی و فواید آن آگاه شوند، در کنار مدرسه سازی و بیمارستان سازی، به کارهای پژوهشی هم کمک می کنند. این در حالیست که ما به میان مردم نرفتیم و آنان را نسبت به فواید تحقیقات خودمان آگاه نکردیم و به آنان نشان ندادیم که با کارهای پژوهشی، می توانیم سبب رفع مشکلات آنان شویم
به گزارش نکسترو به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا خانکه در نخستین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در استان تهران که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اضافه کرد: در کشور ما، اگر افراد جامعه و نیکوکاران از پروژه های تحقیقاتی ما و فواید آن آگاه شوند، در کنار مدرسه سازی و بیمارستان سازی، به کارهای پژوهشی هم کمک می کنند. این در حالیست که ما تا حالا به میان مردم نرفته و آنان را نسبت به فواید تحقیقات خودمان آگاه نکرده ایم و به آنان نشان ندادیم که با کارهای پژوهشی، می توانیم سبب رفع مشکلات آنان شویم و با تحقیقات می توان به بهتر شدن زندگی بیمار یا معلولی در یک خانواده، کمک کرد.
وی برای بیان جایگاه و اهمیت علم، به فرمایشات حضرت علی (ع) اشاره نمود که فرمودند، اگر کسی به جایگاه علمی دست یافته، حاصل زحمت و تلاش بوده است و یا فرمودند، علم و دانش برای فقرا، ثروت است و برای اغنیاء، زینت است که فرمایشات صحیحی است.
دکتر خانکه، انتخاب مسیر علمی، را خیلی مشکل دانست و اظهار داشت: آنچه که من معتقدم و به یکی از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور گفتم، برای انتخاب بین ادامه تحصیل و کار، در نظر داشته باشید که اگر می خواهید ثروتمند شوید، دنبال کار کردن و بیزینس بروید و اگر می خواهید جوان بمانید، در راه علم آموزی قدم بردارید. بنابر این در جمع ما، همه جوانند، چون می آموزند و آموزش می دهند.
وی با تعریف " علم و تحقیق علمی "، سخنان خودرا ادامه داد و اظهار داشت: علم، دو تعریف ساده دارد، " مجموعه دانسته های ما " است و " مسیری که ما به تولید علم می رسیم " روش علمی گویند، بنابر این کسی که مسیر تولید دانش را بلد است، دانشمند می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اضافه کرد: تحقیق علمی، یعنی تمام تلاشی که ما انجام می دهیم تا ابعاد وجودی خلقت را بفهمیم. ما تحقیق می نماییم تا آفرینش و خلقت را بفهمیم، بنابر این به قول لوئی پاستور، برای دانش، مرزی وجود ندارد. تنها چیزی که مرز ندارد، دانش است. خصوصاً در عصر فعلی و با فضای مجازی که یک فرد می تواند به تمام دنیا وصل شده، اطلاعات بگیرد، و بدون محدودیت، یاد بگیرد و یاد بدهد. همانطور که در دوران شیوع کووید 19 پژوهشگران کشورهای مختلف دنیا، اطلاعات خودشان را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند و در نوع خود، این همکاری علمی بی نظیر بود.
دکتر خانکه با تأکید بر این نکته که در علم، مطلق گرایی وجود ندارد، گفت: علم، تغییر می کند و ثابت نیست، دانشمند، کسی است که گپ ها را می شناسد. درباره ی هر موضوعی، می تواند چند پرسش عمیق را مطرح کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه با طرح چند پرسش، خاصیت های علم، یافته های علمی و روش های علمی، را بیان داشت.
وی گفت: « علم، یافته های علمی و روش علمی به چه میزان قابل اعتمادند؟، یافته های علمی به چه میزان قابل تکرارند؟، به چه میزان مردم از یافته های علمی بهره مند می شوند؟، به چه میزان مردم و جامعه در پروسه تولید علم مشارکت دارند؟، روش های ارزیابی علمی و دانشمندان چگونه هستند؟، آیا شاخص هایی مثل ضریب تاثیر و تعداد انتشارات و میزان اعتماد برای ارزیابی تولیدات علمی و دانشمندان کفایت می کند؟ و دسترسی آزاد به داده ها، مشارکت در پروسه تولید علم و دسترسی آزاد به محصولات علمی امکانپذیر است؟ » پرسش هایی است که خاصیت های یافته های علمی و شرایط کارهای تحقیقاتی را نشان میدهد.
دکتر خانکه با طرح این پرسش که علم متاثر از چیست ؟ توضیح داد: علم، متاثر از سیاست، اقتصاد، فلسفه و فرهنگ است و این چهار حوزه، روی علم نیز اثر می گذارند. بنابر این، علم تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرد.
وی، ارتباط علم با دمکراسی را نیز توضیح داد و اظهار داشت: یعنی علم و دانشمندان یک کشور، تحت تاثیر سیاست و مدیریت اقتصادی آن کشور قرار نگیرند، در صورتیکه این مساله امکانپذیر نیست. همانطور که بسیاری از شرکت های بزرگ و معتبر تحقیقاتی دنیا تحت تاثیر سیاست و مسایل اقتصادی کشور خود هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نیاز به شهروندانی داریم که دانشمند باشند، بنابر این ما باید به میان مردم برویم و یافته های علمی را برایشان توضیح بدهیم و آنان را نسبت به کارهای علمی آگاه نماییم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به ارتباطی که دانشگاه ها می توانند با مردم برقرار کنند، اضافه کرد: هر دانشگاه باید یک روز درهای خودرا باز کرده و اجازه بدهد که مردم وارد دانشگاه شده و با فضای دانشگاه و ماهیت آن احساس نزدیکی کرده و از آن متاثر شوند. و خودبخود " دانشگاه شهر " درست شود. ما هم نیاز داریم که اینطور عمل نماییم، ضمن آنکه ان شاءالله در کنگره بعدی، دانشمندان جوان، یافته های علمی خودرا برای مردم توضیح خواهند داد و مردم به آنان امتیاز می دهند که چقدر یافته آنان را می فهمند.
وی در مورد اصطلاح دیگری تحت عنوان " علم باز " در کشورهای پیشرفته دنیا، اظهار داشت: یعنی همه حق دارند که بدون پرداخت هزینه ای، به داده های علمی، روش های علمی و به محصول علمی دسترسی پیدا کنند. چونکه کارهای مطالعاتی با منابع ملی به انجام می رسد و باید دانشمندان و دانشجویان به نتایج تحقیقات اشخاص دیگر دسترسی داشته باشند.
این استاد دانشگاه به دهها بانک اطلاعات از داده های بسیاری که برای همه قابل دسترس نیست، گفت و اضافه کرد: بر طبق این پارادایم جدید، علم باید در اختیار همه قرار بگیرد و دوره شیوع کووید 19، بی نظیرترین دوران مشارکت دانشمندان و پژوهشگران کشورهای مختلف دنیا با یکدیگر بود که اطلاعات خودرا با دیگران به اشتراک می گذاشتند، چرا این روش ادامه نداشته باشد.
بگفته دکتر خانکه، بر طبق قانون کشور، " دسترسی آزاد به اطلاعات " مجاز است، ضمن آنکه ابزار استفاده برای تحقیق و کدینگ دیتاها باید در اختیار دیگران هم قرار بگیرد، گزارش باید پیش از تحقیق، ریجستر بشود و باید مسیر تحقیق به طور شفاف در اختیار همه قرار بگیرد تا توسط دیگران قابلیت تکرار داشته باشد و مشارکت مردم را جلب نماید.
وی، آخرین آمار مربوط به رشد اقتصادی، میزان تولید مقالات علمی و وضعیت علمی کشور به لحاظ تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف و... طی سال های 2010 تا 2019 میلادی را بیان و عنوان کرد: توسعه هر کشور بوسیله افزایش اختیارات دانشگاه ها است، عدم مداخله در امور دانشگاه ها سبب توسعه دانشگاه ها و انجام کارهای ملی و بین المللی در قالب قوانین و ضوابط است، ضمن آنکه دانشگاه ها باید شرایط مالی مناسب داشته باشند تا اساتید دغدغه معیشت نداشته باشند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آخر اشاره کرد: دانشجویان ما، این سرمایه های علمی کشور بی نظیرند و انگیزه و توان علمی دانشجویان ما بی نظیر است.
گفتنی است؛ نخستین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در استان تهران، با شرکت جمع کثیری از دانشجویان و پژوهشگران رشته های مختلف در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در سه روز کار این کنگره، ۱۴۰ مقاله به طور سخنرانی و ۱۶۵ مقاله بشکل پوستر ارائه می شود، علاوه بر این رویداد talk school همراه با کارگاه های آموزشی در رابطه با " هوش مصنوعی، علوم داده، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده " برای شرکت کنندگان انجام شد.
منبع: نكسترو
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب